Monday, December 17, 2012

Jepun darul ohsem !


Amboi baru hari ni aku nak post pasal lawatan belajar ke Tokyo Jepun ni, dah setahun lebih pergi nya pon.  Malas benor nak cerita panjang aku bagitahu je la mana tempat patut engko pergi ni; Akihaibara (dunia anime dan gajet), Asakusa (beli barang budaya Jepun, cari buah tangan), Yokohama, Trick Art Museum (ni gempak gila !), Mitsubishi Industry Museum, Meiji University, Tokyo Backpackers (penginapan), Toyota museum tak silap, Shinjuku (ni tempat macam Bukit Bintang), Tokyo Camii Turkish Mosque, dan banyak lagi la.

Aku pergi masa musim Sakura ok, bapak best ! cuaca sana dalam 10-15 degree jugak la. Bajet sorang dalam rm3500 dari mula naik kapal terbang lcct-haneda-lcct, semua sekali la makan minum, penginapan, pengangkutan, beli dan belah jugak. Harga duit sana mahal ya ampun, sana bukan tempat nak beli belah sangat la, Malaysia lagi murah. 

Budaya dan cara hidup orang sana sangat berbeza, pergi tengah bandar Tokyo lain orang nya, pergi luar bandar lain orangnya. Apapon engko patut pergi merasa sana kalau ada duit la. Kejap, orang sana boleh dikatakan sepatah haram tak tahu english ni sebab tu engko kena belajar sikit bahasa Jepun ni. 

Makan mesti la kena cari  yang halal (kedai arab). kedai shushi sana pon boleh makan jangan makan menu berdaging sudah la, ikan ok sana. Ha ! sana tandas lantai tak basah, takde air paip guna tisu tau. 

Alamak ! ni dah terpanjang aku cerita, ni kalau engko nak tahu lagi pasal bestnya kat sana, engko boleh la roger aku kat facebook, twitter tu haa. Jangan malu nanti sesat jalan kat Jepun tu kang, jaga-jaga...











No comments:

Post a Comment